A
19.06.2020
Адреса: вулиця Святого Миколая, 22, Бар, Вінницька область, 23001
Настоятель: архімандрит Серафим (Поворозник) — благочинний
Престольне свято: 28 серпня
Контакти: моб. телефон 097 546 3523 клірик храму — прот. Ростислав Рябий
Барський Успенський Кафедральний Собор є окрасою та однією з найдавніших архітектурних пам’яток міста Бар перші згадки про Успенський Храм датуються 1719 роком.
Будівництво храму розпочалось у 1755 році було закладено камінь на місті Троїцької церкви, тому новозбудована церква була присвячена Пресвятій Трійці та Успіню Божої Матері. Її будівництво завершилось у 1757 р. У візитаційних актах 1771 та 1783 рр. зазначається, що церква всередині мала, крім головного вівтаря було ще два бокових, на яких знаходилися особливі «антимінси». На головному вівтарі була встановлена ікона Спасителя, перенесена туди з дому тодішнього настоятеля церкви Василія Матковського (тому що на іконі показувався кривавий піт).
У церкві було багато срібних речей, а також 4 мортирки, що, ймовірно, слугували для стрільби в святкові дні. Територія церкви на 1771 рік не була огороджена парканом, біля храму стояла дзвіниця, облаштована під навісом на стовпах, а на церковному дворі було два будиночки.
У 1795-1809 настоятелем став Іоан (Іван) Синицький, одночасно тут були священики Федір Батулинський (1800-1802) та Стефан Батулинський (1804-1820). Згодом їх місце зайняли: Павло Батулинський (1838-1844), який невдовзі став ключарем і кафедральним протоєреєм в Кам’янці, Василій Кузьминський, Симеон Карчевський (1849-1861), що разом з тим був наглядачем Барського духовного училища.
Через деякий час їх справу продовжили Григорій Янковський (1861-1881), Іван Корчинський (1881-1892) та Павло Савлучинський (1892) – кандидат богослов’я, до цього викладав у Тульчинському духовному училищі, згодом у Кам’янці став членом Консисторії (похований був на території Успенської церкви), а з 1892 р. священиком був Афанасій Дверницький [31, с. 1151].
Уже в ХІХ ст. будівля Успенської церкви зазнала змін. У 1838 році церква була закрита, тому що в куполі помітили значну тріщину. Ремонт проводився до 1851 р., після чого в церкві знову почали проводити богослужіння. Саме в цей час припинила своє існування й Преображенська церква, що знаходилася в Чемерисах (передмістя Бара), тому бого-служіння для прихожан обох церков проводилося в тимчасово облаштованій церкві в костельному будинку недавно закритого францисканського кляштору, на місці якого згодом збудували церкву на честь Преображення.
На початок ХХ ст. споруда Успенської церкви залишалася однією з найкращих будівель міста. За планом вона була хрестоподібною з одним куполом по-середині та досить простора. На той час у церкві стояв іконостас, облаштований ще з першої половини ХІХ ст. А з колишнього іконостасу в церкві у вівтарі збереглися дві ікони – «Введення в храм» і «Преображення». До сьогодні в церкві знаходяться дві старовинні ікони – «Святителя Миколая» та «Божої Матері».
Ікона Святителя Миколая, за переказами, була перенесена сюди з ліквідованої в ХVIIІ ст. Барської Миколаївської церкви, до якої була передана в ХVI ст. колишньою власницею міста Боною, яка привезла цю ікону зі свого рідного італійського міста Барі, де зберігаються мощі святителя Миколая Мирлікійського Чудотворця. На іконі була срібна риза, пожертвувана в 1888 році київським купцем Хряповим. На ризі був напис: «О здравии раба Божьего Николая и супруги его со чады».
Інша святиня Успенської церкви – ікона Божої Матері – знаходилася на підвищенні у вівтарі. Очевидно, вона була спочатку окрасою Миколаївської, згодом Троїцької, а пізніше Успенської церкви. Цю ікону вшановували як чудотворну. Зображення Богородиці погрудне, на лівій руці в неї сидить Богонемовля, що своєю піднятою правою рукою підтримує підборіддя Божої Матері, а лівою тримає розкриту книгу, на якій напис: «Братіе мои и сестры сіи суть: блажены слышащие слово Божие и хранящие». Права рука Божої Матері піднята і ніби вказує на Сина Божого. Ікона покрита кованою срібною ризою, облаштованою у ХVIIІ ст.
Відомості про цю ікону та її чудеса були записані в книгу засновником і настоятелем церкви Тимофієм Матковським. Прикладом чудотворності ікони Божої Матері було зцілення від смертельної хвороби настоятеля церкви Матковського та зцілення кількох робітників церкви, що працювали на будівництві храму, а також факти, що двічі (1737, 1760 рр.) церква могла згоріти, але була врятована [31, с. 1154].
В радянський період історії України, коли уряд знищував будь-які форми релігійного життя, в Барі було закрито православний монастир, однак Свято-Успенському православному храму вдалося зберегтися, а в 1975 р. було проведено його капітальну реставрацію. Він до цього часу залишається окрасою міста.
Собор з висоти пташиного польоту
13 вересня 2024 року, перед початком святкових богослужінь на честь Собору святих, які у Вінницькій землі просіяли, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій провів зустріч з настоятелями храмів міста Вінниці. Під час засідання обговорювалися актуальні питання з життя міських парафій. На зустрічі було приділено увагу важливим аспектам духовної опіки вірян в умовах воєнного стану, організації богослужінь […]
16.09.2024
15 вересня 2024 року у соборі святого князя Олександра було звершено чин поховання воїна Героя Олександра Смірнова: старшого солдата 59-ї окремої мотопіхотної бригади імені Якова Гандзюка, який загинув 11 вересня у Покровську, захищаючи свободу і незалежність України. Чин погребіння воїна очолив благочинний Жмеринського округу протоієрей Ярослав Коромчевський, якому співслужили протоієрей Олег Волкотруб, протоієрей Ярослав Ткачук […]
16.09.2024
14 вересня 2024 року священики Хмільницького округу на чолі із благочинним протоієреєм Олексієм Бачинським звершили чин похорону загиблого воїна Петра Петровича Шлапака, жителем села Уланів Хмільницького району. Покійний із 2019 року перебував у Збройних Силах України, захищаючи суверенітет і територіальну цілісність України. Вічна пам’ять воїну Петру!
16.09.2024