Стояння Марії Єгипетської. Як подолати «грішного життя порожнечу»?

17.04.2024

На п’ятому тижні Великого посту у храмах звершується особливе богослужіння, яке називають Стоянням Марії Єгипетської, або Маріїне стояння.

Це тривала служба, яка буває тільки раз на рік. Зазвичай це утреня четверга, яка на практиці звершується напередодні ввечері. На ній повністю прочитують Великий канон Андрія Критського (в перший тиждень Великого посту канон читали невеликими частинами з понеділка по четвер). Також в храмі в цей день ми чуємо житіє святої Марії Єгипетської.

Цей текст, на думку святих отців VI Вселенського собору (692 рік), а саме тоді була складена служба з Великого покаянного канону преподобного Андрія Критського і житія Марії Єгипетської, здатний дати надію і тим, хто думає, що знаходиться в жахливому стані, і тим, хто не вірить, що здатний гідно завершити піст і зустріти Воскресіння Христове. Маріїне стояння – це служба, яка втішає стражденних і разом з тим спонукає віруючих продовжувати подвиг посту і покаяння.

Житіє Марії Єгипетської

Марія народилася в невеликому єгипетському селі. Коли їй виповнилося дванадцять років, вона покинула рідну домівку. Одержима тілесною пристрастю, вона вирушила в Олександрію і стала блудницею. Марія віддавалася розпусті нестримно і ненаситно, як за мзду, так і добровільно. Понад 17 років вона не знала меж у своїй розпусті. Одного разу, побачивши безліч лівійських паломників, які відправлялися в Єрусалим, щоб поклонитися Хресту Господньому, Марія вирішила примкнути до них.

Ніяких благочестивих намірів жінка не відчувала, навпаки, розраховувала, що в клієнтах не буде нестачі, так і в Єрусалимі завжди знайдеться з ким «весело» провести час. Своїм тілом вона розплачувалася за їжу, за постій, за провезення на кораблі. Але коли в день свята Воздвиження Хреста Господнього Марії раптом захотілося разом з натовпом паломників увійти в храм Воскресіння Христового, вона не змогла цього зробити. Не тільки натовп віруючих відтискувала її від входу, але і якась незрозуміла сила не пускала, не дозволяла переступити поріг храму. Вона спробувала увійти один, другий, третій раз, але коли і вчетверте їй щось перешкодило опинитися в храмі, жінка відступила. Знесилена, вона розгублено стояла біля входу і ставила собі питання: «Чому так? Я хочу бути там, всередині. Відповідь напрошувалася сама собою. Усвідомивши, хто вона є, чим живе, до чого прагне, зрозумівши, що власний гріх не дозволяє їй доторкнутися до Животворящого Хреста Господнього, Марія несподівано розплакалася. Стоячи в притворі храму, ридаючи про свої гріхи, вона побачила перед собою ікону Богоматері. Марія звернулася до Богородиці, благаючи заступитися перед Христом, який ніколи не гребував грішників. У своїй молитві Марія обіцяла «не оскверняти себе більш плотської поганою і відректися від світу». І ось вона відчуває, що молитва почута. Преображена Марія у Хреста Господнього. Обличчя залите сльозами. Сльози нескінченним потоком течуть по втомленим очам, а в голові питання: «Як жити далі? Як вимолити прощення?»Також несподівано вона почула голос:«Іди за Йордан, там знайдеш блаженний спокій».

За Йорданом, в пустелі, абсолютно одна, сорок сім років відчуваючи страшні спокуси, Марія благала про прощення. Сорок сім років під палючим сонцем свята плакала над своїми гріхами і не мала потреби в воді та їжі.

Преподобна Марія Єгипетська з житієм. ХІХ ст.

Тому, коли чернець Зосима – очевидець життя Марії Єгипетської, бажаючи побачити «святого чоловіка, що перевершив його в трезвінні та духовному подвигу», прийшов у зайорданську пустелю, то в чорній тіні він не впізнав ні жінки, ні навіть людини.

Коли ж «тінь» стала стрімко від нього віддалятися, він кинувся її переслідувати. Лише після того, як немічний старець став благати пустельника не тікати, почорніла від сонця людина сама звернулася до старця по допомогу. Марія, яка не підозрювала про досягнуту нею святість, звернулася до ченця по імені, назвала його пресвітером і попросила у Зосими плащ, щоб прикрити наготу і підійти під благословення.

Довго вони стояли на колінах один перед одним і повторювали: «Благослови». А потім Зосима попросив у Марії помолитися за весь світ і за нього. Звернувшись на схід, піднявши руки до неба, Марія шепотіла молитву. Її тіло майже на півметра піднялося від землі.

Ще більше був вражений чернець Зосима, коли Марія розповідала йому про своє життя. Неосвічена жінка, ніколи не тримала в руках книги, на самоті провела в пустелі півстоліття, з легкістю цитувала Святе Письмо і псалми. А головне, гірко оплакувала свій гріх.

Через рік, у четвер пристрасної Седмиці, коли церква згадує Таємну Вечерю, свята прийшла до Йордану. На очах у старця перехрестила воду і перейшла річку, як по суху, щоб причаститися. Старець Зосима сумував лише про те, що не знає імені подвижниці.

Минув рік. Зосима знову в пустелі. Він стоїть біля висохлого струмка, де вперше зустрів самітниці. Перед ним її тіло зі складеними хрестоподібно на грудях руками. І в головах на піску послання: «Погреби, авва Зосима, на цьому місці тіло смиренної Марії». Ось Зосима і дізнався ім’я святої. Він поховав подвижницю, а лев, що прийшов з пустелі, допоміг викопати могилу для преподобної Марії. Це сталося в 522 році.

«Золота легенда», або як Марія Магдалина перетворилася в Марію Єгипетську

Житіє святої Марії Єгипетської, автором якого став Єрусалимський патріарх Софроній, знайшло свій відбиток в богослужінні та іконопису.

У церковному мистецтві, завдяки існуючій з VII століття службі, Марія Єгипетська нарівні з Андрієм Критським стала шануватися як «наставниця в покаянні» і зображуватися на іконах разом з ним.
У художній літературі і в фольклорі, в живописі, скульптурі образ святої також знайшов свій відбиток. Велику роль в цьому зіграла «Золота легенда» (1255 рік) Якова Ворагинського, яка поступалася за популярністю в середньовічній Європі лише Біблії. Одне з двохсот житій, що містяться в книзі, присвячено Марії Магдалині. І хоча мироносиця Марія Магдалина це свята, що жила п’ятьма століттями раніше Марії Єгипетської, автор (який не знав ні грецького, ні івриту) запозичує для своєї розповіді деякі мотиви житія Марії Єгипетської. Він адаптує їх, приписує Марії Магдалині деякі з рис Марії Єгипетської. У «Золотій легенді» Марія Магдалина зображена як блудниця, яка розкаялась, прийшовши до Христа і усвідомивши свою гріховність, подвизалась у пості та молитві в пустелі. Тридцять років ангели щодня приносили до її печери, де вона жила, просфори.

Хосе де Рібера. Марія Єгипетська. 1651

«Золота легенда» надихала скульпторів і живописців епохи Відродження. Тому Марія Магдалина у скульптора Донателло, в картині Тиціана, зовні нагадує Марію Єгипетську. В Євангелії нічого не сказано про те, що Марія Магдалина була блудницею або жила в пустелі, але популярність «Золотої легенди» перетворила персонажа Нового Завіту в середньовічну подвижницю.

14 квітня за новим стилем, а також у неділю п’ятого тижня Великого посту Православна Церква вшановує пам’ять преподобної Марії Єгипетської.

Поділитись:

Читайте наші новини в Telegram, Viber

Інші новини

У Вінниці відспівали загиблого воїна Олександра Лєсніка

18 травня 2024 року, Вінницька громада прощається із полеглим захисником України – Лєсніком Олександром Юрійовичем, 4 січня 2000 року народження. Олександр став на захист Батьківщини на початку повномасштабного вторгнення. Воював у складі 14-ї бригади оперативного призначення Нацгвардії «Червона калина», був розвідником.  Загинув у бою поблизу села Вербове Запорізької області 26 липня минулого 2023 року. Та […]

19.05.2024

Літургія у Неділю Святих жінок-мироносиць в Успенському соборі міста Бар

19 травня 2024 року, у 3-тю Неділю після Пасхи, святих жінок-мироносиць, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій звершив Божественну літургію у Свято-Успенському кафедральному соборі міста Бар. Архіпастирю співслужили: благочинний Барського округу архімандрит Серафим (Поворозник), клірики Барського округу та гості у священному сані. На Малому вході архіпастир нагородив правом носіння камілавки клірика Успенського собору міста Бар – […]

19.05.2024

Архієрейське богослужіння у Покровському храмі селища Стрижавка

18 травня 2024 року, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій звершив Божественну літургію у храмі Покрова Пресвятої Богородиці селища Стрижавка Вінницького районного благочиння. Його Високопреосвященству співслужили: благочинний Вінницького районного церковного округу протоієрей Миколай Строк та клірики благочиння. Також архіпастирю співслужив клірик нашої єпархії протоієрей Вʼячеслав Кравченко, який вже третій рік захищає нашу землю на сході України. […]

18.05.2024