Чому апостола Якова називають братом Господнім?

04.11.2023

Апостол від 70-ти Яків, брат Господній по плоті, перший єпископ Єрусалимський. Пропонуємо вашій увазі статтю з житія святих, опубліковану на «Благовіст УПЦ».


Апостол Павло в посланні до Галатів пише, що разом з апостолом Петром шанувалися стовпами Церкви і апостоли Яков та Іоанн. Святий Яків був сином Іосифа Обручника від його першої дружини і тому в Євангелії називається братом Господнім. Згідно з переказами, Господь Ісус Христос з’явився йому після Свого воскресіння і поставив його єпископом Єрусалимської церкви. Таким чином, на частку апостола Якова випала особлива діяльність: він не подорожував з проповіддю по різних країнах, як інші апостоли, а вчив і священнодіяв в Єрусалимі, що має таке важливе значення для християнського світу. Як глава Єрусалимської церкви, він головував на Апостольському соборі в Єрусалимі в 51 році. Голос його тут фактично був вирішальним, і пропозиція, зроблена ним, стала резолюцією Апостольського собору (Діяння, 15). Ця обставина має важливе значення, зважаючи на домагання католиків підняти апостола Петра на ступінь глави Церкви для того, щоб потім затвердити це верховенство за Римським папою.

Значення апостола Якова ще більше зміцнювало його подвижницьке життя. Він був незайманий, не пив ні вина, ні інших спиртних напоїв, утримувався від м’яса, носив тільки льняний одяг. Мав він звичай усамітнюватися для молитви в храмі і там колінопреклонно молився про свій народ. І робив це так часто, що шкіра на колінах його загрубіла.

Служіння апостола Якова було важке: серед безлічі самих затятих ворогів християнства. Але він діяв з таким розумом і справедливістю, що його поважали не тільки християни, але й іудеї, і називали опорою народу та праведником.

Перебуваючи на посаді Єрусалимського єпископа близько 30 років, він поширив і затвердив святу віру в Єрусалимі та у всій Палестині. Коли апостол Павло в останній своїй подорожі відвідав апостола Якова, то в той час зібралися до нього пресвітери, і про успіхи християнської проповіді серед євреїв передали йому такими словами: «Бачиш, брате, скільки тисяч серед юдеїв увірувало, і всі вони ревнителі Закону» (Діяння 21:20). Багато хто з євреїв зверталися до Церкви із однієї лише довіри до слова праведника.

Бачачи такий вплив апостола, іудейські начальники стали побоюватися, як би весь народ не звернувся до Христа, і вирішили скористатися проміжком часу між від’їздом прокурора Феста і прибуттям на його місце Альбіна (62 р. по Р. X.) для того, щоб або схилити Якова до зречення від Христа, або убити його.


Первосвящеником у цей час був безбожний саддукей Анан. При великому скупченні народу апостола вивели на портик храму, і після декількох улесливих слів зневажливо запитали: «Скажи нам про розп’ятого?» – «Ви питаєте мене про Ісуса? – Голосно сказав праведник. – Він сидить на Небесах правиці Всевишньої сили і знову прийде на хмарах небесних». У натовпі було багато християн, які радісно вигукнули: «Осанна Синові Давидовому!» Первосвященики і книжники закричали: «О, і сам праведник в омані!« і скинули його на землю. Яків зміг ще піднятися на коліна і сказав: «Господи, прости їх! Вони не відають, що творять». «Поб’ємо його камінням», – закричали його вороги. Один священик з племені Рехавового (вони не пили вина, жили в наметах, не сіяли ні пшениці, ні винограду) почав умовляти їх: «Що ви робите? Бачите, Праведний за вас молиться». Але в цю хвилину один нелюд, по ремеслу сукнороба, ударив своїм праником апостола по голові і забив його. Разом з ним було вбито багато християн.

Юдейський історик Іосиф Флавій, перераховуючи причини падіння Єрусалиму, говорить, що Господь, покарав євреїв, між іншим, за вбивство праведного Якова.

Апостол Яків незадовго до своєї смерті написав соборне послання. Головна мета послання – втішити та зміцнити навернених до віри юдей у стражданнях, які чекали їх, і застерегти їх від омани, нібито одна віра може врятувати людину. Святий Апостол пояснює, що віра, яка не супроводжується добрими справами, – мертва і не приводить до спасіння.

Церковний переказ приписує апостолу Якову складання найдавнішого чину Божественної літургії.

Підписуйтесь на наші новини в Telegram — швидко, зручно та завжди у вашому телефоні!


Поділитись:

Читайте наші новини в Telegram, Viber

Інші новини

Призначено нового духівника Вінницької єпархії

У день свята Вознесіння Господнього, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій призначив нового духівника Вінницької єпархії Української Православної Церкви. На посаду Духівника Вінницької єпархії обраний почесний настоятель Собору Різдва Пресвятої Богородиці міста Вінниці протоієрей Олексій Мельничук. Митрополит Варсонофій від імені духовенства та вірян Вінницької єпархії висловлює щиру подякую попередньому духівнику єпархії протоієрею Володимиру Цвику, за багаторічні […]

17.06.2024

Клірики Барського благочиння звершили погребіння воїна Олександра Болеска

17 червня 2024 року, в храмі Покрова Пресвятої Богородиці села Черешки було звершено чин погребіння загиблого Захисника України воїна Болеска Олександра, 9 березня 1987 року народження. Погребіння очолив настоятель храму протоієрей Андрій Холод, разом з кліриками Барського благочиння. Висловлюємо щирі співчуття рідним та близьким загиблого Героя. Нехай Господь упокоїть його душу в Царстві Небесному, та […]

17.06.2024

Недільне архієрейське богослужіння у соборі Різдва Пресвятої Богородиці міста Вінниці

16 червня 2024 року, у Неділю святих отців І Вселенського Собору, післясвято Вознесіння Господнього, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій звершив Божественну літургію в соборі Різдва Пресвятої Богородиці міста Вінниці. Його Високопреосвященству співслужили: настоятель собору протоієрей Максим Мельничук, протоієрей Георгій Мельничук, керівник служби протоколу архідиякон Миколай Кравець та завідувач канцелярії Вінницької єпархії архідиякон Філарет (Олівінський). Після […]

16.06.2024