A
02.09.2021
У дні святкування 30-річчя незалежності України в Києві побував Стамбульський патріарх Варфоломій, який видав понад два роки тому так званий томос про так звану автокефалію Православної Церкви України (ПЦУ). А кореспондент «Правміра» з’їздив в села Вінницької єпархії, щоб дізнатися, як сьогодні живуть парафії Української Православної Церкви, у яких ПЦУ відняла храми. — за матеріалами сайту «Правмир».
Чому саме Вінниця? У всій історії з «Томос для України» Вінницька область займає особливе місце. Цей регіон — давня політична і бізнес-вотчина колишнього президента України Петра Порошенка — фактичного творця сьогоднішньої ПЦУ. Близький друг Порошенко, колишній митрополит Вінницький і Барський Симеон став єдиним правлячим архієреєм від канонічної Української Православної Церкви, що пішли в ПЦУ. Політичний задум полягав у тріумфальному переході під Константинополь всієї Вінницької єпархії. Але тріумфу не сталося — абсолютна більшість вінницького духовенства і мирян не підтримали свого архієрея і залишилися вірними УПЦ. «Автокефалам» за підтримки влади вдалося забрати лише частину храмів, включаючи кафедральний собор Вінниці…
За один день мені вдалося побувати в трьох парафіях єпархії — спасибі настоятелю одного з них, протоієрею Віктору Мазуренко, який зустрів мене на вокзалі і повозив по околицях Вінниці.
За кілька хвилин, поки ми їхали до першого пункту призначення, отець Віктор розповів мені, як забирали храми у вінницьких православних. Схема скрізь одна і та ж, проста і обкатана по всій Україні. Влада підмінила поняття в законі, надавши право вибору конфесійної приналежності не релігійній громаді парафії, а територіальній громаді населеного пункту. На зборах цих громад голоси реальних парафіян храмів тонули в хорі голосів місцевих і не тільки активістів, часто взагалі невіруючих або навіть протестантів, а також різних націоналістів, партійців та інших «шанованих» нині людей. Храми у парафій відбирали голосуванням — формально законно, а по суті — шулерськи. Десь люди судилися (і судяться), десь траплялися силові напади (і трапляються), але частіше за все православні смирялись з втратою і шукали вихід.
Саме в такі парафії ми і поїхали.
10-тисячне селище Стрижавка Вінницької області розташоване на трасі Київ-Вінниця та відоме тим, що в роки війни тут знаходилася знаменита ставка Гітлера «Вервольф» (в перекладі — «вовк-перевертень»). У грудні 2018 року два священика, що окормляли парафії УПЦ в Стрижавці, добровільно перейшли в ПЦУ — разом з храмами, але майже без пастви. До останнього дня вони клятвено запевняли своїх прихожан, що ніякого переходу не буде. А коли перехід все-таки трапився, парафіяни пішли.
Громада Покровського храму села Коло-Михайлівка (частина Стрижавки, відокремлена річкою Південний Буг) зараз молиться в приватному будинку. Ні купола, ні хреста, ні таблички на воротах — необізнаний перехожий з боку нізащо не здогадається, що в цьому будинку знаходиться церква. За воротами за великим двору неквапливо прогулюються гуси, копошаться кури. Заходжу в будинок — засклена передпокій-веранда, з кухні тягне чимось смачним … І раптом, з напівтемного коридору відчиняються двері в храм — просторий і світлий, з рублених стін. На стіні висять священицькі облачення. На своїх місцях іконостас, престол, антимінс, аналой, підсвічники. Тільки алтарна частина не відокремлена, «Царських Воріт» немає. А так — немов всередині справжнього рубленого храму.
Господар будинку — пенсіонер Василь Павлович Костюк, колишній енергетик. Він щойно повернувся з Києва, з багатотисячного молитовного стояння під стінами Верховної Ради. Натхненно і радісно розповідає мені, скільки народу було, з яких єпархій, як співали канони і читали акафісти, як поліція відібрала у нього плакат зі зверненням до Константинопольського Патріарха. Але мене більше цікавить храм в його будинку. Свою розповідь Василь Павлович починає з сумного грудня 2018 го, коли парафіяни втратили свій справжній храм:
Поки ми розмовляємо, у двір починають стягуватися парафіяни — дізналися, що приїхав кореспондент «Правміра». Їх небагато, десятка півтора — день будній, а в селі гаряча пора збирання картоплі, більшість зайнято на городах. «Слава Богу!» — вітають мене люди майже в тій же тональності, в якій зазвичай вимовляється «Слава Україні!». Спершу відповідаю так само: «Слава Богу!» — не відразу зрозумівши, що відповідати треба: «Навіки слава!» Таке традиційне привітання у православних вінничан.
Охочих поговорити серед прихожан багато. Раїса, мешканка Стрижавки, з болем розповідає про вчинок свого колишнього пастиря. Як незадовго перед об’єднавчим з’їздом ПЦУ вона викликала батюшку на середину храму і при всьому приході прямо запитала, чи не має наміру він переходити до розкольників?
Раїса розповідає, як парафіяни намагалися відстояти будівлю храму, просили хоча б один храм з трьох, але немає.
За словами Раїси та інших прихожан, після «добровільного» переходу Покровського храму в ПЦУ з колишньої громади в храмі залишилося чоловік сім або вісім. Серед них — рідна сестра парафіянки Світлани. Розкол пройшов через сім’ю: одна сестра в УПЦ, інша — в ПЦУ.
У храм Світлана і її сестра ходили з дитинства, з мамою. Мами вже немає в живих, а Світлана згадує, що ще багато років тому чули від священика про прийдешні часи, коли храми будуть відкриті, але ходити в них буде не можна.
Світлана — не єдина, чиї рідні ходять в інший храм. Наприклад, дружина господаря «церковного» будинку Василя Костюка ходить з Коло-Михайлівки в Успенську церкву УПЦ в Стрижавці. Хоча в самому її будинку — Покровська церква. Василь Павлович, посміхаючись, пояснює це забобонами: мовляв, дружині не подобається, що настоятель Покровського домового храму, отець Миколай, колись був священиком «Київського патріархату».
Сам священик Миколай Строк, благочинний Вінницького районного округу Вінницької єпархії УПЦ, цей факт своєї біографії не приховує. Розповідає спокійно, але за розповіддю відчувається незажитий повністю біль… . Уродженець Житомирської області, в Церкву він прийшов на заході радянського часу, через незнання потрапив спочатку до автокефалів, потім в «Київський патріархат», де його духівником став єпископом, а Микола — дияконом, потім священиком. При цьому два рідних брата отця Миколая — священики в Українській Православній Церкві.
Зі своїми прихожанами священик майже з того самого моменту, коли вони втратили храму і колишнього пастиря. Новий пастир з’явився буквально через три тижні — новий Вінницький архієрей митрополит Варсонофій благословив отця Миколая опікуватися, крім уже наявних у нього, ще й Покровською парафією в Коло-Михайлівці. А незабаром був призначений і другий священик, отець Віталій.
По сусідству з домовим храмом зараз будується новий. Священик розповідає, що в будівництві допомогли добрі люди — пожертвували ділянку, зробили проект, закупили матеріали, оплатили монтаж … Технологія нескладна — фундамент металевий, каркас з металоконструкцій, сендвіч-панелі. Храм буде стояти вже на приватній, а не на громадській землі. Настоятель сподівається, що будівництво завершиться вже через місяць. І впевнений, що в новій будівлі прихожан стане набагато більше.
До розмови підключається літня парафіянка Катерина. Каже, що добре пам’ятає радянські часи, і що тоді віруючим жилося легше, ніж зараз: начальство крізь пальці дивилося на тих, хто ходить до церкви людей. І підтверджує слова священика про те, що люди не хочуть ходити до храмів ПЦУ, а чекають відкриття Покровського храму:
Перед нашим від’їздом Василь Павлович накрив у дворі стіл. Обід пісний, але ситний: суп, вареники з картоплею, свіжі овочі. Жінки розповідають, що спільні обіди в їх громаді вже стали традицією.
З Коло-Михайлівки їдемо з отцем Віктором до Стрижавки, на іншу сторону Південного Бугу. По дорозі проїжджаємо повз церкву Успіння Пресвятої Богородиці, яка, як і Покровська церква, в кінці 2018 року виявилась у ПЦУ. Як і в Коло-Михайлівці, храму тут два — тимчасовий в пристосованому приміщенні і ремонтується старовинний. Обидва замкнені, як і ворота церковного двору. На дзвіниці старовинного храму красується новий купол, увінчаний українським тризубом, з центрального зуба зростає хрест.
Замкнений на висячий замок і Миколаївський храм в Стрижавці, теж «добровільно» опинився в ПЦУ. І з Успенським, і з Миколаївським все відбувалося майже в точності, як з Покровським: священик поставив прихожан перед фактом, і ті пішли. Частина стала їздити на служби у Вінницю, благо недалеко, а решта тепер моляться у тимчасовому Успенському храмі УПЦ в центрі селища.
Фактично це храм-вагончик, невеликий, але красивий і зручний. Модульне храмове приміщення промислового виробництва. Отець Віктор розповідає, що церква ця з’явилася у парафії майже одночасно з його призначенням настоятелем, після Великодня 2019 року. До цього люди молилися під відкритим небом. Слава Богу, знайшлися меценати, подарували ділянку землі і вагончик. Прихід поступово збільшується (зараз приблизно 60 чоловік), і вагончик вже насилу вміщає тих, хто молиться на недільних службах, не кажучи вже про святкові. Тому отець Віктор з прихожанами зводить прибудову. Вона вже майже готова.
За словами отця Віктора, навіть ті парафіяни, які пішли в ПЦУ продовжують поступово повертатися. Рік тому прийшов Лев Петрович — 90-річний пономар, який більше 20 років допомагав раніше настоятелю і залишився з ним після переходу під Стамбул. Але потім все-таки повернувся в УПЦ.
У храмі застаємо декількох півчих — молодих жінок і чоловіків. Житель Стрижавки Сергій розповідає мені про події кінця 2018 року:
В православ’я Сергій перейшов з протестантизму в 1991 році. Він тоді був студентом і разом з друзями став цікавитися історією християнства і Церкви. Всією компанією і перейшли. Історична і канонічна підкованість Сергія відчувається і зараз — він сипле датами, цифрами, фактами. З опонентами дискутує більше в інтернеті, вважаючи це не просто спорами, а просвітницькою діяльністю.
Інші парафіяни і отець Віктор з сумом підтверджують: на піку протистояння доводилося терпіти всяке — і наклеп, і загрози і плювки слідом.
Село Бохоники, куди ми попрямували після Стрижавки, знаходиться з протилежного боку Вінниці. Про історію релігійного конфлікту там я вже знав з інтернету, а отець Віктор додав по дорозі деякі подробиці.
У Бохониках все було не так, як в Стрижавці. Священик УПЦ не став переходити в ПЦУ і піддався атаці «активістів». Активісти зрізали замки, захопили храм і навіть перекрили дорогу в село, щоб не допустити до храму нового архієрея УПЦ, тоді ще архієпископа Вінницького і Барського Варсонофія. Ну, а далі як по нотах: збір підписів за перехід в ПЦУ, збори територіальної (а не релігійної) громади, включаючи приїжджих міцних хлопців у військовій формі, голосування за перехід Іоанно-Богословського храму в ПЦУ з очікуваним результатом.
У Бохониках зупиняємося біля цього храму. Поруч з ним — флагштоки з прапорами України і села. Храм закритий. Місцеві жителі кажуть, що богослужіння в ньому проводяться не часто — може, раз на два тижні, а може, і рідше. Представник ПЦУ не встигає — за ним закріплені ще кілька храмів в районі, до того ж він військовий капелан, опікується розвідувальний батальйон на фронті. А гугл стверджує, що цей священик перейшов в «Київський патріархат» ще в 2017 році, за що був заборонений в служінні «за ухилення в розкол» тодішнім вінницьким митрополитом Симеоном — нинішнім «архієреєм» ПЦУ.
З березня 2019 року Іоанно-Богословська громада служить в пристосованому приміщенні колишньої школи. Саме тут громада колись і зародилася — будівлю передали в користування віруючим в 1994 році і богослужіння в ній тривали кілька років, поки люди будували новий храм. У 2019 м храм відібрали, і парафіяни повернулися туди, де починали.
Біля входу в будівлю розмовляю з літнім сивобородим чоловіком, схожим на Льва Толстого. Представляється: Анатолій Андрійович, учитель російської літератури на пенсії, прихожанин з 1997 року, староста парафії. Розповідає мені про будівництво захопленого храму:
Літній пономар Василь Корнійович зітхає і каже, що навіть за радянської влади віруючим жилося легше, ніж зараз:
Інші парафіяни про конфлікт згадують мало. Більше розповідають про сьогодення — життя приходу, спільне чаювання, недільна школа, виступи дітей з колядками … Явно видно, що люди щиро раді тому, що у них є.
Визначення «світлий» щодо настоятеля я чув від різних прихожан кілька разів. Чому — зрозумів при зустрічі з протоієреєм Артемієм Міщенко. Згорблений, накульгує, але дуже добродушний, усміхнений і енергійний.
Отець Артемій родом з Вінниці, служив колись в сусідньому районі, потім — в Одеській єпархії, а в березні 2020 року був призначений на батьківщину, в Бохоники. На богослужіння їздить з Вінниці — приміщення для ночівлі священика в селі немає. Взагалі, тут немає багато чого, але аварійну будівлю колишньої школи, побудоване ще до революції, батюшка показує мені, немов палац, мало не з гордістю. Розповідає, скільки всього зроблено руками прихожан.
Насамперед їм довелося підшивати стелю — вона обвалилась майже відразу. Опалення в будівлі не було — придбали і встановили камін-буржуйку. Немає і електрики — це чи не найбільша проблема. Щоб можна було читати, у вівтарі і над кліросом встановили невеликі лампи, що живляться від сонячних батарей. Але світла в храмі все одно не вистачає, тому довелося навіть змінити графік богослужінь — вони тут починаються пізніше. Особливо важко доводиться взимку, на вечірніх службах — батарейок не вистачає. Через це і заняття недільної школи довелося взимку призупинити. А на святкові цілонічні Різдва і Великодня парафіяни приносять бензиновий генератор — і тоді храм освітлюється повністю.
Гнітюче враження справляє стан трапезній — стеля частинами вже обвалився і може впасти повністю. А в тій частині будівлі, де зберігаються дрова для печі, стіни руйнуються на очах, в буквальному сенсі слова.
«Спартанські умови», — посміхається отець Артемій. І ділиться надіями на новий храм — жертводавці обіцяли допомогти, зараз вирішується питання про виділення ділянки землі під будівництво. Мріє священик і про нову трапезній для приходу, і про кімнату для ночівлі священика, щоб бути ближче до пастви.
Вінницьке єпархіальне управління, яке я відвідав в кінці дня, теж, виявляється, втратило свою будівлю після переходу колишнього правлячого архієрея в ПЦУ. Зараз управління розмістилося в приміщенні православної школи при одному з храмів в центрі міста. Митрополита Варсонофія не було на місці, поговорити зі мною погодився секретар Вінницької єпархії архімандрит Аркадій (Сенчуківский).
За словами архімандрита Аркадія, до кінця 2018 року в Вінницькій єпархії було 280 священнослужителів. У ПЦУ разом з митрополитом Симеоном пішли 20: архімандрит, 16 протоієреїв, ієрей і два диякона. До теперішнього моменту три священики і диякон повернулися в лоно Української Православної Церкви. Прихильникам ПЦУ вдалося забрати у віруючих 28 храмів. Десять громад зберегли літургійне життя, ще дві — свою присутність в храмах, юридично їм вже не належать.
А про тих, хто дав слабину і пішов в розкол, ми сумуємо і молимося, щоб Господь їм дав покаяння, щоб вони виправилися, відчули душею, де є Христос, а де Його немає. Щоб не загинули в гріху. І люди опам’яталися. З розколу повертаються іноді навіть ті, хто довго там був. Таких прикладів багато.
Переклад українською прес-служби Вінницької єпархії
20 листопада 2024 року, напередодні Собору Архістратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних, митрополит Варсонофій звершив Всенічне бдіння у соборі Різдва Пресвятої Богородиці міста Вінниці. Архіпастирю співслужили: духівник Вінницької єпархії протоієрей Олексій Мельничук, настоятель собору протоієрей Максим Мельничук, клірики храму та гості у священному сані. Завтра архіпастир звершить Божественну літургію у храмі Архістратига Михаїла с. […]
20.11.2024
15 листопада 2024 року в храмі Різдва Пресвятої Богородиці м. Хмільник клірики Хмільницького округу звершили чин погребіння загиблого Захисника України — воїна Андрія Сергійовича Браславського, 1995 року народження. Захищаючи територіальну цілісність та Незалежність нашої Держави від кривавого агресора, воїн Андрій Браславський загинув 13 листопада 2024 року під час виконання бойового завдання у Сумській області. Чин погребіння очолив благочинний […]
20.11.2024
19 листопада 2024 року є 1000-м днем, відколи український народ мужньо протистоїть повномасштабному російському вторгненню. З самого початку війни Українська Православна Церква висловила повну підтримку нашій Державі та благословила військо на захист України. 24 лютого 2022 року до православних вірян та всіх громадян нашої Держави звернувся Блаженніший Митрополит Київський і всієї України Онуфрій, який закликав […]
19.11.2024