A
03.12.2020
Введення у храм Пресвятої Богородиці — свято, що прийшло до нас з Церковного Передання. У цей день християни згадують, як святі Іоаким і Анна привели трирічну Діву Марію до Єрусалимського Храму. Так батьки Богородиці виконали свою обітницю — обіцянка присвятити довгоочікувану доньку Богу.
Введення в храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії — так повністю називається свято, яке Православна Церква відзначає 4 грудня (за новим стилем).
Це друге двонадесяте богородичне свято церковного року. Двунадесятими називаються свята, які догматично тісно пов’язані з подіями земного життя Господа Іісуса Христа і Богородиці і діляться на Господські (присвячені Господу Іісусу Христу) і Богородичні (присвячені Божій Матері).
У цей день православні християни згадують, як святі праведні Іоаким і Анна привели свою трирічну доньку — Пресвяту Богородицю — в Єрусалимський Храм. Зробили вони це, щоб виконати свою обітницю перед Господом — присвятити доньку служінню Йому.
З цього дня Діва Марія жила при Єрусалимському Храмі — до того самого моменту, як була заручена праведному Іосифу.
Ми не знайдемо згадки про події цього свята в канонічних Євангеліях, але про нього нам говорить Церковне Передання (яке шанується нарівні зі Святим Письмом). А саме — «Історія Іакова про народження Марії», або «Протоєвангеліє Іакова» (II століття), і «Євангеліє Псевдо-Матфія» (латинська версія дитинства Діви Марії і Іісуса Христа, що склалася до IX-X століть, але заснована на більш ранніх «євангеліях дитинства»).
Коли Діві Марії виповнилося три роки, її праведні батьки Іоаким і Анна зрозуміли, що прийшов час виконати обітницю, яку вони дали Богу. А саме — присвятити доньку служінню Йому. Вони привели Марію до стін Єрусалимського Храму. Як свідчить Святе Передання, Богородиця легко піднялася по «крутих» сходинках, незважаючи на те, що була зовсім малою. Нагорі її вже чекав первосвященик, щоб благословити. За переданням це був святий Захарія, майбутній батько святого пророка Іоанна Предтечі.
Захарії було одкровення від Господа, і він ввів Марію в Святая Святих — місце, куди дозволялося входити лише первосвященику, та і то всього лише один раз на рік. З цього незвичайного для сучасників моменту почалася довга, славна і важка дорога Божої Матері.
Йшли роки, Богородиця жила і служила при Храмі. Проводила свої дні в молитві, вивчала Святе Письмо — аж до моменту, коли була заручена праведному Іосифу.
Введення у храм Пресвятої Богородиці святкується 4 грудня за новим стилем (21 листопада за старим стилем). Це неперехідне свято, тобто дата його незмінна.
Як говорить Церковне Передання, свято Введення в храм Пресвятої Богородиці було відоме вже в перші століття християнства. Рівноапостольна імператриця Олена (роки життя: 250-330) побудувала храм на честь Введення в храм Пресвятої Богородиці. А в IV столітті про свято писав святитель Григорій Ніський.
Широке розповсюдження свято Введення в храм Пресвятої Богородиці отримало лише з IX століття. Георгій Нікомідійський і Іосиф Песнопісей написали два канони для богослужіння цього дня.
На іконах, присвячених подіям Введення в храм Пресвятої Богородиці, сама Божа Матір зображується в центрі композиції. На ній надітий мафорій — традиційний одяг заміжніх жінок. Поруч стоять святі праведні Іоаким і Анна — батьки, які привели її до Єрусалимського Храму.
Сам храм найчастіше зображується у вигляді ківорію (покров над престолом). Зустрічає Діву Марію священик Захарія, майбутній батько пророка Іоанна Предтечі. Також на іконі ми бачимо сходи з п’ятнадцяти ступенів — по Переданню, трирічна Богородиця подолала їх самостійно, без допомоги дорослих.
У день Введення в храм Пресвятої Богородиці святкове богослужіння складається з малої вечірні, всенічноної, часів і літургії. Устав служби практично не відрізняється від уставу інших двунадесятих богородичних святкувань (Різдва Богородиці та Успіння). Співаються співи свята. Священнослужителі одягнені в білі або блакитні ризи.
Тропар свята (глас 4)
Днесь благоволения Божия предображение и человеков спасения проповедание: в храме Божии ясно Дева является и Христа всем предвозвещает. Той и мы велегласно возопиим: радуйся, смотрения Зиждителева исполнение.
Кондак свята (глас 4)
Пречистый храм Спасов, многоценный чертог и Дева, священное сокровище славы Божия, днесь вводится в дом Господень, благодать совводящи, Яже в Дусе Божественном, Юже воспевают Ангели Божии: Сия есть селение Небесное.
Величання: «Величаем тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим еже в храм Господень вхождение Твое.»
15 березня 2025 року, в поминальну суботу, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій звершив Божественну літургію та панахиду в соборі Різдва Пресвятої Богородиці міста Вінниці. Його Високопреосвященству співслужили: духівник Вінницької єпархії протоієрей Олексій Мельничук, настоятель храму протоієрей Максим Мельничук та клірики собору. За богослужінням були піднесені молитви про перемогу і мир в Україні, за воїнів-захисників та єдність українського народу. […]
15.03.2025
Увечері 14 березня 2025 року, напередодні поминальної суботи, митрополит Варсонофій звершив вечірнє богослужіння та парастас у соборі Різдва Пресвятої Богородиці міста Вінниці. Архіпастирю співслужили: духівник Вінницької єпархії протоієрей Олексій Мельничук та клірики собору. Підписуйтесь на наші новини в Telegram — швидко, зручно та завжди під рукою у вашому телефоні!
14.03.2025
14 березня 2025 року, у пʼятницю 2-ї седмиці Великого посту, митрополит Вінницький і Барський Варсонофій, звершив літургію Передосвячених Дарів у соборі благовірного князя Олександра Невського міста Жмеринки. Архіпастирю співслужили: секретар єпархії архімандрит Єнох (Торак), благочинний Жмеринського округу протоієрей Ярослав Коромчевський та клірики благочиння. Цього дня духовенство Жмеринського благочиння звершили спільне говіння та приступили до причастя […]
14.03.2025