Введення у храм Пресвятої Богородиці — історія, іконографія, тексти молитов

03.12.2020

Введення у храм Пресвятої Богородиці — свято, що прийшло до нас з Церковного Передання. У цей день християни згадують, як святі Іоаким і Анна привели трирічну Діву Марію до Єрусалимського Храму. Так батьки Богородиці виконали свою обітницю — обіцянка присвятити довгоочікувану доньку Богу.

Введення в храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії — так повністю називається свято, яке Православна Церква відзначає 4 грудня (за новим стилем).

Це друге двонадесяте богородичне свято церковного року. Двунадесятими називаються свята, які догматично тісно пов’язані з подіями земного життя Господа Іісуса Христа і Богородиці і діляться на Господські (присвячені Господу Іісусу Христу) і Богородичні (присвячені Божій Матері).

У цей день православні християни згадують, як святі праведні Іоаким і Анна привели свою трирічну доньку — Пресвяту Богородицю — в Єрусалимський Храм. Зробили вони це, щоб виконати свою обітницю перед Господом — присвятити доньку служінню Йому.

З цього дня Діва Марія жила при Єрусалимському Храмі — до того самого моменту, як була заручена праведному Іосифу.

Ми не знайдемо згадки про події цього свята в канонічних Євангеліях, але про нього нам говорить Церковне Передання (яке шанується нарівні зі Святим Письмом). А саме — «Історія Іакова про народження Марії», або «Протоєвангеліє Іакова» (II століття), і «Євангеліє Псевдо-Матфія» (латинська версія дитинства Діви Марії і Іісуса Христа, що склалася до IX-X століть, але заснована на більш ранніх «євангеліях дитинства»).

Події Введення в храм Пресвятої Богородиці

Коли Діві Марії виповнилося три роки, її праведні батьки Іоаким і Анна зрозуміли, що прийшов час виконати обітницю, яку вони дали Богу. А саме — присвятити доньку служінню Йому. Вони привели Марію до стін Єрусалимського Храму. Як свідчить Святе Передання, Богородиця легко піднялася по «крутих» сходинках, незважаючи на те, що була зовсім малою. Нагорі її вже чекав первосвященик, щоб благословити. За переданням це був святий Захарія, майбутній батько святого пророка Іоанна Предтечі.

Захарії було одкровення від Господа, і він ввів Марію в Святая Святих — місце, куди дозволялося входити лише первосвященику, та і то всього лише один раз на рік. З цього незвичайного для сучасників моменту почалася довга, славна і важка дорога Божої Матері.

Йшли роки, Богородиця жила і служила при Храмі. Проводила свої дні в молитві, вивчала Святе Письмо — аж до моменту, коли була заручена праведному Іосифу.

Коли святкується Введення у храм Пресвятої Богородиці

Введення у храм Пресвятої Богородиці святкується 4 грудня за новим стилем (21 листопада за старим стилем). Це неперехідне свято, тобто дата його незмінна.

Історія святкування Введення в храм Пресвятої Богородиці

Як говорить Церковне Передання, свято Введення в храм Пресвятої Богородиці було відоме вже в перші століття християнства. Рівноапостольна імператриця Олена (роки життя: 250-330) побудувала храм на честь Введення в храм Пресвятої Богородиці. А в IV столітті про свято писав святитель Григорій Ніський.

Широке розповсюдження свято Введення в храм Пресвятої Богородиці отримало лише з IX століття. Георгій Нікомідійський і Іосиф Песнопісей написали два канони для богослужіння цього дня.

Іконографія Введення в храм Пресвятої Богородиці

На іконах, присвячених подіям Введення в храм Пресвятої Богородиці, сама Божа Матір зображується в центрі композиції. На ній надітий мафорій — традиційний одяг заміжніх жінок. Поруч стоять святі праведні Іоаким і Анна — батьки, які привели її до Єрусалимського Храму.

Сам храм найчастіше зображується у вигляді ківорію (покров над престолом). Зустрічає Діву Марію священик Захарія, майбутній батько пророка Іоанна Предтечі. Також на іконі ми бачимо сходи з п’ятнадцяти ступенів — по Переданню, трирічна Богородиця подолала їх самостійно, без допомоги дорослих.

Богослужіння Введення в храм Пресвятої Богородиці

У день Введення в храм Пресвятої Богородиці святкове богослужіння складається з малої вечірні, всенічноної, часів і літургії. Устав служби практично не відрізняється від уставу інших двунадесятих богородичних святкувань (Різдва Богородиці та Успіння). Співаються співи свята. Священнослужителі одягнені в білі або блакитні ризи.

Тропар свята (глас 4)

Днесь благоволения Божия предображение и человеков спасения проповедание: в храме Божии ясно Дева является и Христа всем предвозвещает. Той и мы велегласно возопиим: радуйся, смотрения Зиждителева исполнение.

Кондак свята (глас 4)

Пречистый храм Спасов, многоценный чертог и Дева, священное сокровище славы Божия, днесь вводится в дом Господень, благодать совводящи, Яже в Дусе Божественном, Юже воспевают Ангели Божии: Сия есть селение Небесное.

Величання: «Величаем тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим еже в храм Господень вхождение Твое.»

Поділитись:

Читайте наші новини в Telegram, Viber

Інші новини

Митрополит Варсонофій звершив заупокійну літургію в 40-й день після смерті ієромонаха Нектарія (Кіщука)

7 листопада 2025 року в храмі на честь Зиновинської ікони Божої Матері була звершена заупокійна Божественна літургія, яку очолив митрополит Вінницький і Барський Варсонофій у 40-й день після упокоєння ієромонаха Нектарія (Кіщука). Його Високопреосвященству співслужили секретар єпархії, благочинні Літинського та Вінницького районного округів, духовенство Літинського благочиння, а також настоятель храму протоієрей Володимир Кіщук. Під час […]

07.11.2025

У селі Малий Митник відбулося поховання загиблого Захисника України Валерія Мороза

27 жовтня 2025 року в селі Малий Митник Хмільницького району відбулося поховання Захисника України, сержанта Валерія Петровича Мороза, який віддав своє життя, захищаючи нашу Батьківщину. Воїн Валерій Мороз народився 17 червня 1977 року і все своє життя прожив у рідному селі Малий Митник. 12 вересня 2024 року, під час виконання бойового завдання поблизу населеного пункту […]

04.11.2025

Відбувся публічний подкаст на тему місіонерства у соціальних мережах

2 листопада 2025 року відбувся черговий публічний подкаст, присвячений актуальній темі: «Чи може священник використовувати соціальні мережі як площадку для місіонерства?». Спікером заходу став протоієрей Максиміан Погореловський, який поділився своїм досвідом та міркуваннями щодо можливостей і викликів інтернет-проповіді.  Під час зустрічі обговорювалися питання: де проходять межі публічної діяльності священнослужителя, як уникнути спокус цифрового середовища та […]

02.11.2025